Skip to main content

PERBAHASAN SURAH SABA' DAN SURAH FATIR



       
     
       Bagi artikel kali ini, perbahasan kita akan lebih mendalam dalam menerangkan ilmu Fawassil yg berkaitan bagi surah Saba' hingga surah Qaf

        Bagi surah Saba, hanya ada satu khilaf pada ayat 15:
                                 لَقَدْ كَانَ لِسَبَإٍ فِي مَسْكَنِهِمْ آيَةٌ ۖ جَنَّتَانِ عَنْ يَمِينٍ وَشِمَالٍ ۖ كُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّكُمْ وَاشْكُرُوا لَهُ ۚ بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ

         Ulama' syami mengira perkataan شمال sebagai sebuah ayat.

         Bagi perbahasan Khilaf dalam surah Fatir pula :

1) Kalimah شديد bagi 2 ayat:
      1) (الَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ۖ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ)
[Surat Fatir 7]

2) (مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا ۚ إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ ۚ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ۖ وَمَكْرُ أُولَٰئِكَ هُوَ يَبُورُ)
[Surat Fatir 10]

         Ada beberapa khilaf yang terdapat pada ayat berikut :

Ayat 1 : Hanya ulama' syami yang mengiranya sebagai ayat.

Ayat 2 : Ulama' semuanya tidak mengira ia sebagai ayat.

2) Kalimah نذير:


1) (إِنْ أَنْتَ إِلَّا نَذِيرٌ)
[Surat Fatir 23]

2) (إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا ۚ وَإِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلَا فِيهَا نَذِيرٌ)
[Surat Fatir 24]

Khilaf :

1) Ulama' Himsi menetapkan ia sebagai ayat

2) Semua Ulama' sepakat menetapkan ia sebagai ayat


3) Kalimah جديد:

1) (إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ)
[Surat Fatir 16]

Khilaf : Semua Ulama'  menetapkan ianya ayat kecuali Himsi dan Basri.


4) Kalimah البصير:

(وَمَا يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ)
[Surat Fatir 19]

Khilaf : Semua Ulama' menetapkan kecuali Basri.

5) Kalimah والنور:

(وَلَا الظُّلُمَاتُ وَلَا النُّورُ)
[Surat Fatir 20]

Khilaf : Semua Ulama' menetapkan ia sebagai ayat kecuali Ulama' Basri.

6) Kalimah من في القبور:

(وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ)
[Surat Fatir 22]

Khilaf : Semua Ulama' menetapkan ia sebagai ayat kecuali Ulama' damsyiq.

7) Kalimah أن تزولا:

(إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَنْ تَزُولَا ۚ وَلَئِنْ زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ ۚ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا)
[Surat Fatir 41]

Khilaf : Ulama' Basri shaja yang menetapkan ia sebagai ayat .

8) Kalimah تبديلا:

(اسْتِكْبَارًا فِي الْأَرْضِ وَمَكْرَ السَّيِّئِ ۚ وَلَا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ ۚ فَهَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِينَ ۚ فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا ۖ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا)
[Surat Fatir 43]

Khilaf : Menetapkan ia sebagai ayat:

1) Madani Akhir
2) Syami
3) Basri

Yang tidak menetapkan ia sebagai ayat:

1) Madani Awwal
2) Makki
3) Kuffi

9) Kalimah تشکرون:

(وَمَا يَسْتَوِي الْبَحْرَانِ هَٰذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَٰذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ ۖ وَمِنْ كُلٍّ تَأْكُلُونَ لَحْمًا طَرِيًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا ۖ وَتَرَى الْفُلْكَ فِيهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ)
[Surat Fatir 12]

Khilaf : Semua Ulama' menetapkan ia sebagai ayat kecuali Ulama' Himsi.

Wallahu'alam.

Comments

Popular posts from this blog

PENGENALAN ILMU FAWASIL

1- TAKRIF : Ilmu fawasil adalah satu ilmu yang membincangkan mengenai bilangan ayat dan surah serta akhir ayat dan juga permulaan bagi setiap ayat. 2- TAJUK PERBINCANGAN ILMU INI : Surah-surah dan Ayat-ayat Al-Quran 3- KAEDAH FAWASIL : Persamaan ayat sebelum dan selepas dari segi panjang atau pendeknya : - Ittifaq para ulama' di dalam pengiraan - Sempurna maksud dan makna ayat - Persamaan di akhir sesuatu ayat dengan satu ayat yang lain 4- FAEDAH MEMPELAJARINYA : - Untuk sahnya solat : Ulama Fiqh menyatakan bahawa sesiapa yang tidak menghafaz surah Al-Fatihah maka hendaklah menggantikannya dengan tujuh ayat yang lain. - Untuk sahnya sesuatu khutbah - Untuk mengetahui wakaf-wakaf yang disunatkan pada akhir hayat - Untuk mengetahui ayat-ayat atau surah yang disunatkan bacaannya selepas Fatihah di dalam solat. Terdapat pendapat ulama' yang menyatakan bahawa tidak sah bacaan sesuatu ayat itu jika kurang dari tiga ayat - Untuk menge...

PERBEZAAN BILANGAN AYAT AL-QURAN

           Dalam perbahasan fawasil yang lalu, telah kami nyatakan beberapa ulama' yang terlibat secara langsung dalam memberikan pendapat dalam bilangan ayat-ayat Al-Quran.        Oleh itu,bagi memeriahkan lagi suasana ilmu kita dalam ilmu fawasil ini, dengan sukacitanya bagi artikel kali ini, kami akan menyatakan perbezaan bilangan ayat Al-Quran berdasarkan pendapat ulama' Fawasil: 1) Madani Awwal - 6217 2) Madani Akhir - 6214 3) Makki - 6210 4) Basri - 6204 5) Damsyiq - 6227@6226 6) Himsi - 6232 7) Kufi - 6236        Harapnya,dengan artikel kali ini pemahaman terhadap ilmu Al-Quran dan Fawasil akan bertambah.        Seandainya ada sebarang komen atau penambahbaikan boleh dinyatakan di ruangan bawah. Wallualam.

7 ULAMA FAWASIL

            Di dalam memahami perbahasan fawasil dengan lebih baik,marilah kita mengenali 7 ulama'  yang begitu sinonim dalam ilmu fawasil: 1) Madani Awal 2) Madani Akhir 3) Makki 4) Basri 5) Damsyiq 6) Himsi 7) Kufi